Image Image Image 01 Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll to Top

To Top

”Gender Troublemakers” – En ny feministisk pædagogik, v. Sheila Bakhshi, Filosofi, Aarhus Universitet

“Gender Troublemakers” – An existential phenomenological exploration of feminist activism, er baseret på et fem måneders feltarbejde hos det feministiske kollektiv ’The Gender Troublemakers’ bosiddende I Lund, Sverige. En af mine hovedpointer I mit special er at Gender Troublemakers lever en praksis, der sætter kroppen som det fundamentale udgangspunkt for den menneskelige eksistens og meningsdannelse. Således udpeger dette feministiske kollektiv menneskets emotionelle forankring I verden som en gyldig kilde til videns produktion på niveau med videns processer forankret I den menneskelige fornuft. Denne insisteren på vores følelsesliv som værende en gyldig kilde til meningsdannelse og videns produktion realiseres ifølge Gender Troublemakers gennem “a new feminist pedagogy”. Men hvorledes praktiserer og skaber Gender Troublemakers rum til en ‘ny feministisk pædagogik’ og hvad indebære denne. Jeg vil på workshoppen vækstlaget: kønsforskningens (vild)veje gerne uddybe Gender Troublemakers bud på “a new feminist pedagogy” samt hvilke problemer der opstår, når en som udgangspunkt intersectionel feminisme støder på liberale feminister og/eller racisme. Skal der være plads til disse stemmer, i en aktivisme der indvarsler en ny verden, hvis fundament hviler en ny feministisk pædagogik, eller er det en tid for nye stemmer. Hvordan opbygger vi bedst muligt en feministisk verden?